Brunvoll V 7,5 1929 mod.

 

Restaurering av Brunvoll type V 7,5

 

Sommeren 2002 fikk jeg overlevert et Manzel smøreapparat fra en venn på Langstrand på Sørøya utenfor Hammerfest.

 

Apparatet ble raskt overhalt etter alle kunstens regler. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at denne type apparat både ble brukt av Rap og Brunvoll før Bauer-apparatet i prinsippet ble enerådende på de norske motorene.

 

Sommeren 2007 kom jeg til min store overraskelse over en passelig stor Brunvoll som var etterlatt over flomålet på Langstrand. Motoren ble hentet til Hammerfest/Rypefjord sommeren 2009.

 

En rask kontroll viste at Manzel-apparatet jeg fikk tak i 2002 passet perfekt i hullene til festet på motoren :-) .

 

Motoren var en Brunvoll type V 7,5.

 

Fra 5.februar 1945 til 25.mars 1947 synes Harald Kristoffersen, Prestenggata.31 i Tromsø å ha vært eier.

 

Akkarfjord mek. Verksted på Sørøya fikk deretter tilsendt ei oljepumpe i mai 1949 før Hilmar Edvardsen på Langstrand ble eier i 1950.

 

Originalt var motoren levert med sylinder og øvre del av veivhus i ett stykke. Ny sylinder av denne typen ble levert til Sørøya i 1947 (sylinderen står igjen i fjæra... vil bli hentet med det første).

 

I 1955 var motoren til overhaling og ombygging i Molde. Motoren ble ombygd til adskilt sylinder og øvre del av veivhus, samtidig som luftregulatoren (original Brunvoll) ble tilpasset motoren. Nytt kjøle-/lensesystem ble også montert (står på motoren i dag).

 

 

 

I følge merkeregistrene har motoren stått i følgende båter:

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Merkeregisteret fremgår det at "Må Paul" var klassifisert som en "motorfarkost" / "åpen båt". "Mkr Falken" var på sin side klassifisert en "motorfarkost" med "krysserhekk"

 

 

"Mkr Falken" faller ut av Merkeregisteret i perioden 1967-68. Videre "etterforskning" får vise om årstallet korresponderer med når motoren ble satt på land på Langstrand.

 

Motoren ble raskt demontert. Til min store overraskelse viste det seg at de fleste muttrene løsnet lett ved bruk av litt varme.

 

Demonteringen viste ellers ganske kjapt at at stempelet stod godt fast og at sylinderen og eksospotta var rustsprengt.

 

Pr i dag er bunnramme, veiva og øvre del av veivhus satt løslig sammen. Bæringene på veiva er i denne sammenheng satt inn med rikelige mengder med syrefritt fett.

 

Kjølekanalene i eksospotta er åpnet og jeg antar at antar stemplet vil løsne etter hvert ved hjelp av diesel, sitronsyre, og penetrerende olje, samt varme og press.

 

Så snart stemplet er ute vil kjølekappedelene bli limt på plass igjen med PL 400. Skadet område vil deretter bli forseglet med ei kopperplate (limt på plass med SikaFlex).

 

.... følg med ... denne siden vil bli oppdatert etterhvert som arbeidet med motoren skrider frem :-)

 

Billedgalleri:

 

 

 

 

Eier/korresponderende reder

Fartøynavn/kjennetegn

Fartøylengde

Torvald Kilvær / Vardø

"Må Paul" / F-107-V

25 fot

Harald Kristoffersen, Tromsø

"Må Paul" / T-19-T

25 fot

Hilmar Edvardsen, Langstrand

"Mkr Falken" / F-12-S

26,6 fot