Union

 

 

 De Forende Motorfabriker (Union) ble etablert i Bergen i 1912.

 

Den første tiden var det tale om lisensproduksjon av den Danske 4-takts Hein-motoren.

 

Siden salget av Hein-motoren ikke gav forventet resultat ble arbeidet med å få igang produksjon av egen motor startet. Alf Søyland var mannen bak konstruksjonen av motoren som fikk navnet UNION.

 

Union-motoren hadde en rekke nye løsninger. Den ble derfor raskt en "bestselger" og den var den mest solgte motoren i Norge. I tillegg til dette eksporterte fabrikken mye til Europa.

 

Årsaken til at Unionen ble populær var bl.a. motorens nye løsninger i forbindelse med omstyringen av den vridbare propellen, herunder bl.a. automatisk omstyring av propellbladene. I tillegg til dette hadde motoren en ny type brennoljeventil (spiss).

 

En annen deltalj ved Union-motorene var at alle betjeningsorganene, kobling, reversering, regulator og spiss[er] var ført opp til styrhuset. Med dette kunne man manøvrere fartøyet uten maskintelegraf og derav uten en egen mann i maskinrommet.

 

Som mange av de andre norske motorfabrikkene ble konkurransen på marinemotormarkedet fra utlandet for stor på 60-tallet. I 1968 ble Union kjøpt opp av A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.

 

 

 

 

 

 

Semidisesel.no er svært interessert i flere opplysninger om "De Forenede Motorfabriker". Vi oppfordrer derfor alle som har historier, bilder m.v. eller som vet hvor vi kan henvende for å få tak i slikt materiale om å kontakte oss.